Håndterlig slange

Denne stakkars lille «hageslangen» fant jeg med buken i været i dag. Løftet den opp forsiktig – man vet jo aldri… Etter hvert begynte den faktisk å røre på seg. Men jeg tror det var dødskramper. Bar den til verkstedet for å vise den til husbonden. Han fikk straks et stramt uttrykk i ansiktet og la ned all virksomhet en stakket stund. Etter noen sekunder spurte han hvor lenge jeg hadde tenkt å stå der med den? Da gikk det opp for meg at jeg var i feil forum for slanger, så jeg bar den ned i hagen, la den i sola og håpet at den skulle friskne til. Sist jeg sjekket var den oversvømmet av små maur som tydelig beriket seg på dens proteiner. Konklusjon: Veldig Død! Mistenker at det var katten som hadde forsøkt seg på lavkarbodiett – leser han norske aviser i skjul, tro? Jaja, sånn er livet. Jeg er forholdsvis vant til møter med slanger. Likevel reiser et og annet hår reiser seg i nakken. Men de er liv. De lever. De har ingen intensjoner om å skade oss. De liker ikke engang vårt nærvær. De hører til naturen. De er nyttedyr. Derfor synes jeg det er litt sørgelig. Ha en god aften.

9 thoughts on “Håndterlig slange

  1. Har aldri møtt andre slanger enn hageslangen (ikke redd den 🙂 ) så mitt reaksjonsmønster er ukjent på akkurat dette. Men jeg tror kanskje jeg ikke liker, når jeg kjenner godt etter, iallefall de som er giftige. Du må nok også fortelle katten din at slanger som lavkarbomat ikke er av det heldigste slaget. Ha en fin dag.

  2. Det er så jeg nesten ikke tør lese bloggen din, altså! 😉 Jeg har slangefobi, og tåler ikke den slags vesener. Har nok med å bekjempe min egen ormeskrekk etter et besøk her for et år siden. Så det er i hvertfall fint at du advarer i overskriften 😉
    Du får stramme opp katten din 😀

  3. Takk for underholdende kommentarer 😀 Jeg er en smule bekymret over at katten tukler med slanger. Håper hans naturlige instinkter er sterke og velutviklede slik at han vet «å snu før det er for sent»….. 😕

  4. Du slipper vel en del kakerlakker med slanger i hagen? Alle skapninger har jo sin plass, men da Han fant på kakerlakken, angret Han kanskje såpass at han skapte slangene?
    😉

    • 😆 Du sier noe! Nå har jeg aldri sett kakerlakker her på bygda (HELDIGVIS!!!), så slangene må nok finne andre næringskilder. I byene derimot, har jeg sett kakerlakker ved et par anledninger, men der fins neppe slanger. Kanskje jeg burde tipse slangene om å ta seg en bytur? 😀 Forresten litt rart at kakerlakker ser ut til å foretrekke byliv. Kanskje fordi tilgangen på mat i byene er større, samt en mangel på naturlige predatorer?

Legg igjen en kommentar

