Karritre

For noen år siden bestilte jeg frø av karritre eller Murraya koenigii. Av alle ting klarte jeg å rote bort frøene og fant dem aldri igjen. 🙄 Til min store begeistring fant jeg småplanter i et hagesenter i fjor høst. Sikret meg to stykker og de trives utmerket. Når de blir litt større skal de få en plass i hagen og vil forhåpentligvis forsyne meg med en essensiell ingrediens i mange asiatiske curryretter.

Hvis du liker curry vil jeg absolutt anbefale å bli eier av et slikt tre. De egner seg godt som ut-og-innplanter i kaldere klima. De tåler at man glemmer vanningen en sjelden gang og virker ikke overvettes kresne på jordtype. Mange kjenner kanskje slektningen Murraya paniculata som av og til selges som stueplante eller bonsai. De er lettstelte, og jeg gjetter at karritreet ikke er vanskeligere å tilfredsstille. Vakre er de også. Mer informasjon om plantens fortreffeligheter finner du hos Urtekilden. Ha en velsmakende dag! 🙂

6 thoughts on “Karritre

  1. Så kjekt med et Karritre i hagen, jeg har sans for planter en kan bruke til noe,

    Synes du var hyggelig med den stakkars ormen din i forrige innlegg, selv om den ikke levde lenger…

    Ønsker deg en fin dag!

  2. Takk for kommentarer. Og ja, en heit curry er nammenam!!! En curry med riktig heftig «bitt» har man forresten glede av dagen derpå også…….. 😆

  3. Jeg håper at det er rikelig med busser i Algarve Orchis. Du er i ferd med å bygge et sånt komplett apotek i hagen din at det blir vanskelig å finne på noe du kan dø av. Så blir du vel nødt til å kaste deg fortvilet ut på veien, til slutt. I mellomtiden vet jeg hvem som har uvanlige plantematerialer, om noe går feil hos oss! 😉

    • 😆 Så du tror at alle de helbredende og livforlengende urter/planter jeg er omgitt av vil gi meg uendelig langt liv, nesten som en vampyr? Vel, som du kanskje har merket så nevner jeg intet om min alder i bloggen… 😉 Når det gjelder busser står det dårlig til. Her i utmarka passerer en buss om morgenen, og den kommer tilbake igjen om kvelden. Men en buss er fortsatt en buss… 🙂

      • Hehe, jada, den nordligste vampyren i Syden..;)
        Noengang gjør jeg leksene mine og leser nærmere om ting du skriver over, og da havner jeg nesten alltid på PubMed..

Legg igjen en kommentar

