Årets første dag

Gjennom en telelinse med 10 sek. eksponering ble det likevel ganske fint

Vi bor ca. 2 mil fra Algarvekystens byer hvor det flotteste fyrverkeriet avfyres på nyttårsaften. Vi har bra utsikt sydover og det pleier å være et staselig skue fra takterrassen. Men denne nyttårsaften var skranten. Mye lyd, lite lys og farger. Har nok med Portugals økonomiske problemer å gjøre, og da er det naturligvis fornuftig å ikke brenne opp pengene. Fyrverkeri arrangeres av kommunene, og det er sjelden å se private sende opp raketter. Vet det ikke sikkert, men tror det er forbudt. Ser aldri fyrverkeri til salgs i butikker. Fornuftig! Vi har nok branner og andre ulykker i dette landet.

I morges hadde røyken fra rakettene for lengst blåst bort og horisonten var atter klar og ren. Jeg spaserte en runde i det vakre været. Her er litt av hva jeg så. Ha et fortsatt godt år 2012, kjære lesere! Benytter også anledningen til å takke alle dere som følger bloggen min og etterlater hyggelige kommentarer. Det er så moro!

13 thoughts on “Årets første dag

  1. Gott nytt år till dig också. När vi bodde i Schweiz var det också alltid det offentliga som stod för fyrverkirierna, men da ble det också extra omfattande och vackert.
    Ha en fin fortsetting 🙂

  2. Ja, hadde det bare vært forbudt her også! Men – vi har nok av forbud, det er bare det at enhver nyttårsaften går med til å roe buskapen. I år fant jeg en flott løsning: hver gang det smalt i batterier og annet, ilte jeg til med en pose leverbiter, og hun glemte smellene. Da vi nærmet oss kl. 24 allierte jeg meg med en godt knirkende pose med mer hundegodt, inviterte henne opp i sengen min og der lå vi og koste oss og knasket og knitret, og holdt henne opptatt. Beste ‘dop’ forsøkt! Dette må jeg huske til neste år!
    Godt nytt år, der nede i varmen, eller varmere strøk! Måtte Overgartneren være blid og mild i året vi nå er gått inn i. 😀

  3. Fargerik og fin start på det nye året. Hvis jeg vil se blomster må jeg ta en tur i drivhuset.
    Håper det året vi nå har begynt på blir et godt fredelig år for oss alle. Og at det blir et godt hageår for alle hagegale.
    Gleder meg til å følge med på bloggen din i året som kommer.

    Godt nytt år:-)

  4. Flott bilde av fyrverkeri! Jeg må prøve å lære meg det der med eksponering. Tar du er kurs over internett? 😉 I går ble det ikke mye feiring her, for jeg har influensa i jula 😦 Men det blir nok flere sjanser til å få tatt fyrverkeribilder. Jeg tenkte på disse cliviafrøene jeg kjøpte, de ser sånn beige/gule ut i fargen. Ser dine sånn ut?

    • Nei, jeg har ingen kurs i fotografering. Skulle gjerne hatt det. Men har tre bøker om temaet, og de er til god hjelp. Resten blir prøving og feiling – veldig mye feiling….. 🙂
      Frøene på min Clivia miniata er gule. Men de henger enda på planten. Inni frøkapselen ser de kanskje annerledes ut…? Har ikke våget å ta dem av enda. Aner jo ikke om de er modne… På den andre arten/hybriden (nobilis? cyrthanthiflora?) begynner de å blir røde.

  5. alltid morro å besøke deg på vinteren, når hagen har pause her så må det være ekstra stas med det klimaet ditt. (Selv om jeg savnet vintersnø veldig det året jeg bodde i sydcalefornia..)
    Godt nytt år 🙂

  6. Godt nytt år ønsker jeg deg. Mye vakkert å se hos deg,ikke så spennende med hvitt over det hele, men vakkert er det på sin måte.

Legg igjen en kommentar

