Dronningtårer

Dronninger griner også – fargeglade tårer til og med! Billbergia nutans, dronningtåre, er en lettstelt og blomstervillig bromeliade enten den dyrkes i potte eller på friland. Delte en av de jeg har i bed, pakket rota inn i kokosmatte og surret det hele fast til en trestamme. Epifyttisk dyrking er lettere sagt enn gjort her fordi sommeren er knusktørr og brysomt varm. Regnet derfor ikke med at den ville overleve. Nå har den hengt der i over et år og trives merkverdig godt. I disse dager drypper vakre, rojale tårer fra trestammen. Artig!
God helg.

12 thoughts on “Dronningtårer

  1. Du har mange spenninde planter jeg aldri har sett før, så det er stadig noe nytt å lese i bloggen din. Lekker gråtende dronning i flotte farger.

    God helg til deg!

  2. Er det dét den heter? Tusen takk! Den har blomstret hos meg én gang, og det er mange år siden. Nå lever den en usikker tilværelse på jobb, men ingen liker den… Kanskje hvis jeg viser hva vi venter på?

  3. Jeg hadde en gang en som lignet som potteplante. de er flotte når de blomstrer. Tusen hjertelig takk for frøene som kom frem i dag! Skal bli spennende om jeg får de til. Ha en fin helg 🙂

        • De har nok lang yrkeserfaring i å åpne frøpakker og dermed lært seg gode teknikker for å lukke dem forsvarlig igjen. 😆 Egentlig synes jeg postvesenet burde begynne å gjenkjenne min frøforsendelser og vite at de aldri har ulovlig innhold – sender kun frø og planter med helt rent rulleblad! :mrgreen:

  4. Å herlighet så vakker den var. Det er bare å sukke over alle de flotte plantene du kan dyrke ute, her må vi ha de i potte og overvintre inne.
    Ha en god helg:-)

  5. Aldri sett en sånn før, heller jeg… Du skriver at den kan trives i krukke, betyr det at den kan brukes som stueplante inne her i nord? Snodig og rar, men veldig flotte farger! Du står vel klar med lommetørkle når dronningen sipper som verst? God helg!

    • Ja, jeg har brodert et nobelt silkelommetørkle til den, med blonder og alt tingen. Intet er for meget for ei sippete dronning, ikke sant?. 😆
      Den er en utmerket stueplante. Liker godt dagslys, men ikke for mye direkte sol. Bør tørke ut mellom vanningene. Litt gjødsel i ny og ne gjør også underverker. De fleste bromeliader bør dessuten stå i ganske trange potter, med luftig jordblanding, gjerne orkidéjord. Vil tro at den kan trives ute i sommer-Norge, f.eks. hengt opp i skyggen av et tre – da tror den at den er epifytt igjen, og blir garantert kjempeglad! Tror denne planten var vanligere før. Nå har den gått litt i glemmeboka, og er sjelden å finne i salg. Men noen har den jo, og stiklinger er lette å rote…. 😉

  6. Jeg sier atter en gang mange takk for trivelige kommentarer. Tenkte nok at noen ville gjenkjenne denne «gammeldagse» planten. Synes den fortjener en relansering på plantemarkedet. De som her heldige eiere av en, kan jo starte med å spre stiklinger i det ganske land. 🙂
    Fortsatt god helg, alle sammen.

Legg igjen en kommentar

