Litt nytt

Som nevnt før tenker jeg stadig på å redusere orkidédyrkingen. Men Dendrobium nobile smilte så forlokkende mot meg i går at fristelsen overmannet meg. Dessuten trenger sikkert hagesentrene all støtte de kan få i disse finanskrisetider. 🙂 To Cyclamen og en Ceiba speciosa (syn. Chorisia speciosa) ramlet også med største letthet nedi handlekurven. Dendrobium nobile liker kjølige omgivelser, så den kan pryde terrassebordet mens den blomstrer. Cyclamen finner jeg vel en plass til i hagen med tid og stunder. Ceiba speciosa skal bo på lillejordet.

Ha en fin dag!

Dendrobium nobile

Cyclamen persicum hybrider

16 thoughts on “Litt nytt

  1. Så herlig å samle på så mange orkideer Orchis!
    Her i Oslo er de desverre bruk og kast planter hos meg. Jeg synes de er fantastiske når de blomstrer, men så har jeg ikke plass til dem når andre blomstrende planter kommer inn. 😦 Tror samboeren hadde satt ned foten om jeg skulle ta vare på dem også…
    Vet du om noen sorter orkideer en kan ha i hagen i Spania/Portugal?
    Det Ceiba speciosa treet var jo usedvanlig vakkert! Jeg har utrolig lyst på et slikt et i min spanske hage, men har forstått det slik at de krever stoor plass? Eneste stedet på eiendommen jeg har det ligger desverre i skyggen av noen store «pinos» og det er vel langt ifra ideelt? Misunner deg den valgmuligheten i planter – og kanskje enda mer at du kan nyte hagen HELE ÅRET! 😀
    Ha en riktig fin dag Orchis!

    • Hvis du kan ordne bed med egnet jord og et lite vanningssystem om sommeren, kan du ha mange orkidéer ute i disse strøk. Bletilla og Cymbidium er greie å starte med. De tåler «alt». Zygopetalum, Sobralia og Epidendrum er også forholdsvis enkle. Ellers kan jeg nevne Brassolaelia, Dendrobium kingianum, Coelogyne cristata, div. Laelia, div. Odontoglossum, Miltassia… – i det store og hele alle som går under definisjonen kaldhusorkidéer. Men sjekk hvilke som krever tørr vinterhvile. De MÅ beskyttes mot vinterregnet. Denne linken er nyttig: Santa Barbara Orchid Estate. Alle som kalles «Temperature tolerant» er verdt et forsøk.

      Ceiba krever stor plass, men det finnes mindre varianter, har jeg lest. Spørsmålet er bare hvor og hvordan man får tak i dem. Ceiba vil ha full sol for å blomstre godt. Du kan jo plante et og se hvordan det går. Blir det for stort eller vokser dårlig under dine «pinos», er det bare å hogge det ned. Blir god peisved! 🙂

  2. Noen nye blomster skal en unne seg i januar, her ble det en hvit Dendrobium som lyser opp i januarmørket.

    God helg til deg!

  3. Aldeles nydelige blomster, særlig orkideen. Er stolt for jeg har en som ser ut til å beære meg med ny blomstring om noen uker. Ha ei strålende helg.

  4. Nydelige orkidee! Jeg har prøvd meg på dendrobium før, men den bare døde 😦
    Tusen takk for kjempefine cliviafrø! Jeg har sendt deg pm på hagegal.

  5. Feiende flott okidee det der! Takk for hyggelig kommentar i bloggen min, er litt lei meg over at Pandoreaen min frøs… Frøene er jo fra deg! Nå har jeg sådd ny runde og håper på spiring igjen, synes å huske at den var litt tregt spirende!

  6. Hei! Synes ikke du skal redusere orkiédyrkingen din hvis du aller helst vil ha flere! Dum idé! Er det ikke dem du har nicket ditt fra da? 😀

    Jeg har pt ingen orkideer, men er veldig klar over at jeg har lyst på noen. Har bare ikke plass i byleiligheten, for om våren er vinduene fylt med frøplanter. Hm, kanskje kontoret…

    • 😀 Helt riktig, nicket mitt er stjålet fra det gamle greske ordet orchis som gav navn til orkidéfamilien. Dersom potteorkidéene utfases, vil fortsatt hageorkidéene forsvare nicket…. 😀

      Kontorer er gjerne lyse og luftige. Dermed tror jeg at ethvert kontor er en utmerket plass for en orkidé eller fem…….

Legg igjen en kommentar

