Fotogen plante

Planter er som folk; noen er simpelthen mer fotogene enn andre. Eucharis amazonica tilhører de fotogene. Den fremstår delikat og elegant nesten uansett når, hvor, hvordan og med hvilket kamera man fotograferer den. Min amazonlilje er noen år gammel, stor, frodig og blomstrer flere ganger i året. Dette er fjerde eller femte blomsterrunde i år, husker ikke helt. Et minus: ullus elsker den! Selv om jeg skurer og vasker den regelmessig med såpe og neemolje, kommer ullusa alltid igjen. Ikke engang provadopinner virker over tid. Mektig irriterende!

Amazonlilje er ingen ekte lilje, men tilhører Amaryllidaceae, narcissfamilien. Den liker varme, høy luftfuktighet og godt lys, men ikke for mye direkte sol. Jeg plantet to løker i hagen for noen år siden. De lever, men vokser svært sakte og blomstrer ikke. Om det er vinterkulda, den tørre sommerheten eller begge deler som gjør at de ikke trives, vites ikke. Men jeg har ikke noe imot å ha morplanten i potte i vinterhagen, og evt. bære den ut om våren og inn om høsten.

Nylig leste jeg at planten danner blomster etter stress. Enten i form av temperatur eller tørke. Det forklarer at den blomstrer så villig hos meg. Den utsettes for store temperatursvingninger og det hender stadig at jeg glemmer å vanne den. Takken for tarvelig omsorg er altså blomstring!

God helg – og vis omsorg for alle unntagen amazonliljen! 🙂

9 thoughts on “Fotogen plante

  1. Nydelig blomst! Den var virkelig fotogen ja 🙂 Merkelig at den blomstrer etter stress, men det er det flere blomster som gjør. Kanskje vi ikke skulle ha så dårlig samvittighet noen ganger for dårlig stell? 😉

    • Nei, jeg tror ofte vi duller for mye med våre grønne barn. Er nok styrkende og utviklende å la dem smake på livets realiteter, innimellom iallfall… 🙂

    • Og bakgrunnen var ikke svart i utgangspunktet. Den består av planter i vinterhagen. Men hvite objekter i nærfokus tåler ofte en kraftig nedjustering av «Exposure Value», «Brightness» og evt. «Levels». Den hvite blomsten trer fram mens bakgrunnen blir mørkere, og er man heldig, helt svart. Dette får man best til når bildet er tatt i Raw-format.

  2. Amazonasliljen er virkelig fotogen, det har jeg også erfart når min blomstrer. Jeg har hatt mitt eksemplat i over 10 år og den er alltid like grønn og fin i bladene. Ullus har jeg aldri sett på min plante, men den får nok for godt stell siden den blomstrer my skjeldnere enn dine. Har planer om å gjødsle men har ikke kommet så langt…

    God desemberhelg til deg!

  3. Vacker blomst! Ull lusen är ju nästan omöjlig att bli kvitt har man först fått den. Ser ut som att den utvecklar resistens mot allt, inkluderat Salmiakk som jag en gång tvättade en Hoya med, otroligt. På tal om Hoya, den blommar så absolut bäst om man vansköter den så det gäller nog flera. Tjusig är den ivarje fall din amazonlilja 🙂

Legg igjen en kommentar

