Årets siste blå skjønnhet

På forsommeren plantet jeg ut en rotbit av Nymphaea ‘Blue Beauty’ for å teste herdigheten. Morplanten bor trygt i en dam i vinterhagen. Rotbiten har blitt en velvoksen plante i løpet av sommeren og har blomstret mye rikere enn sin innglassede mor. Men det overrasker meg at den har holdt det gående så langt utover høsten og vinteren. Den er tross alt tropisk. Vi har hatt noen netter nedi +5°C, og jeg regnet med at det ville bråbremse den. Der tok jeg feil. Men dette ser ut til å være den siste blomsten på ‘Blue Beauty’ for i år. Håper den tåler vinteren og vender tilbake med enda større futt og fres neste år. Dette er den mest bedårende vannlilje jeg noensinne har eid. Blir nesten mo i knea av å se på den… 🙂 Lurer forresten på hvordan den sneglen har kommet seg ut dit? Kan snegler svømme? God søndag!

12 thoughts on “Årets siste blå skjønnhet

  1. Wooooo, for et passende navn! Nesten selvlysende, jo.

    (Har noen gang lurt på om snegler kan fly… De trege krypene kommer sg til de underligste steder)

  2. Det var en nydelig vannlilje, den var virkelig bedårende. Håper som deg at den overvintrer i dammen og gleder deg på ny neste år.

  3. Åhhh, den fargen var utrolig vakker! Håper den overlever vinteren og kan glede deg neste sommer. Vannliljene mine overvintret så fint i dammen sist vinter med hele 28 minus, at jeg lot de bli ute i vinter også 😉

  4. Nydelig farge! Jeg har fått pottet alle overraskelsene fra deg i dag (ingen skal si at jeg rir den dagen jeg saler!) og nå står de pent under plantelyset i kjelleren. De ser ut til å være i finfin form. Tusen hjertelig!

  5. Nydelig vannlilje!
    Amazonliljen du viser i forrige innlegg er også veldig flott! Jeg har bare sett den på bilde. Den er vel ikke helt vanlig i salg!
    Ha en fin ny uke!

  6. Helt enig med deg i at den er utrolig vakker Orchis! 😀
    Det skal bli veldig spennende å se om den tåler Portugals milde vintre utendørs! 😀
    Hvor i all verden har du fått tak i den? Jeg har lurt på å lage meg en vanndam foran huset i Spania snart og har derfor sett meg litt rundt på hagesentrene i nærområdet etter vannliljer. Det er ikke lett å finne slikt her, så jeg må vel søke på nettet regner jeg med 🙂
    Ønsker deg en riktig fin uke!

    • Den fant jeg i et hagesenter her som pleide ha en godt utvalg av uvanlige planter. Dessverre holdt de ikke denne profilen så lenge. Nå er det mest alminneligheter der. Men mye kan bestilles på nett. Har sett flere butikker som fører eksotiske vannliljer, og sender innen EU. Lykke til i jakten! 🙂

Legg igjen en kommentar

