Min første grapefrukt

Citrus paradisi 'Star Ruby'

Mitt lille grapefrukttre bærer frukt for første gang. Fire stykker. Holder lenge til mitt bruk. Pene å se på, biske å spise. Ja, jeg liker altså ikke grapefrukt, og det forundrer meg til denne dag at jeg plantet et tre som risikerer å bære kilovis av «bitterhet» i årene som kommer. Nå nettopp har jeg spist en halv frukt. Idet jeg spiste tenkte jeg: «Dette er er supersunt – biologisk dyrket og greier, null sprøytemidler; kan det bli bedre?». Det kan! Søte appelsiner er et eksempel. Men nå har det seg slik at jeg fortsatt har 3,5 grapefrukter igjen. Hva kan de anvendes til? Utenom å spise dem rå, altså?

15 thoughts on “Min første grapefrukt

  1. Hehe.. Da burde de legges i en pakke, og sendes til England! 😉
    Men så kunne du lage fantastisk marmalade av de. Jo beskere fruktene, jo bedre den blir.
    Marmalade i den engelske betydningen da! Med nydelig, portugisisk rødfarge. Nam!

  2. Hva med gratinert Grapefrukt?
    – Del grapefrukten i to, skjær av en tynn skalk i bunnen slik at den står helt rett.
    – Løsne fruktkjøttet rundt kanten, og skjær stykker som er lette å spise med teskje.
    – Drypp over litt honning og strø på litt kanel og revne mandler. Gratiner i ovn på 180 grader til honningen har smeltet og grapefrukten er varm.
    – Heller ikke å forakte med litt krem eller vaniljesaus på.

  3. Ha ha. Jeg kjenner meg veldig igjen der Orchis! 😀 Jeg liker heller ikke grapefrukt, men klarte ikke la være å plante et tre i år. Fruktene er jo så flotte å se på der de bugner på treet! Nå har jeg heldigvis noen foreldre som synes de smaker godt, så jeg planlegger å være litt ekstra gavmild i årene som kommer 😉
    Ha en riktig fin kveld! 😀

  4. Veeldig gode med sukker på da, men sunnheten blir jo litt mindre… La den trekke en ti minutters tid etter du har strødd på.
    Kanskje honning? Det har jeg ikke smakt selv, men det er jo litt sunnere enn sukker, om ikke annet. OG saften er sikkert brukbar der det ellers skal være lime i dressing?

    • Har smakt med sukker på engang, men likte ikke det heller. Det er noe med fruktens smak, noen gjennomtrengende bittert – en sær smak. Finnes det noen middagsretter som den passer til – noe som gjerne forkler/forbedrer smaken dens?

  5. Du er virkelig heldig! Skulle ønske det var meg, for jeg drikker grapefruktjuice hver dag. Noe som en kan bruke i steden for sukker er melis. Det er veldig godt på grapefrukt.

    • Får sende frukter til deg også… 😉 Nå har jeg ikke melis for hånden, men jeg kan ikke tro at det heller forbedrer den sære smaken godt nok til at jeg vil like det… 🙂 Det er kanskje jeg som er sær som ikke liker grapefrukt? 😉

  6. Så utrolig fine grapefrukter. Nydelig farve, akkurat som de jeg kjøper. Sær smak, kanskje litt sær dame også ;)) Liker grapefrukt jeg, tar den helst bar, i båter. Ha en fortreffelig dag, og takk for alle fine bilde og innlegg fra en annen verden enn vår nå om dagen.

  7. Jeg er naturligvis takknemlig for alle gode forsøk på å forene meg og grapefrukten. Det har dessverre ikke ført fram. Men jeg har lest meg litt opp på temaet grapefrukt. Den påstås å være svært velegnet i middagsretter med bl.a. kylling og kalkun, t.o.m. i curryretter som jeg er lidenskapelig tilhenger av. Dette ser jeg fram til å teste ut. 🙂

    Island Monkey, naboene liker det heller ikke…. De er som meg, og vil ha søt frukt. 🙂

    Ha fine førjulsdager, alle sammen.

Legg igjen en kommentar

