To afrikanere

Stapelia gigantea vokser vilt i Zambia, Malawi, Mosambik, Botswana, Zimbabwe and Sør-Afrika. Blomstene kan bli opptil 40 cm i diameter. Målte min fra spiss til spiss. Ganske nøyaktig 30 cm. Duften antydes i det engelske navnet carrion flower, åtselblomst. Altså ikke velegnet til pryd av festbord. Jeg vil ikke kalle Stapelia vakker. Interessant er et bedre ord. Jeg undrer meg forresten på om knoppenes form kan ha gitt inspirasjon til utformingen av kuplene på Kreml i Moskva?

Strelitzia reginae er fra i Sør-Afrika. Elegant plante. Dens hovedblomstring er fra høst til vår. En og annen blomst kan også komme om sommeren. Har ofte lurt på hvorfor mine planter aldri lager frø. Ser jo bier og blomsterfluer på dem. Jeg søkte litt rundt dette. Det viser seg at det vites lite om hvordan Strelitzia pollineres i naturen. En mulig pollinator kan være solfugler. I kultur benyttes håndpollinering. Det vil jeg forsøke etter at jeg har lært meg hvor og hvordan. Har ikke helt begrep om organenes plassering i disse merkverdige og iøynefallende blomstene. Eventuelle tips tas imot med takk. 🙂

God søndag!

8 thoughts on “To afrikanere

  1. Flotte afrikanere, begge to! På hver sin måte. Jeg ønsker lykke til med håndpollineringen. Hagehobbien gir alltid nye utfordringer om vi vil ta dem. Riktig god søndag!

  2. Stapelia husker jeg fra planteleksikon på 70 tallet hvor denne var tatt med som stueplante. Det sto at den luktet vondt, så noen ideell stueplante var den neppe. Har aldri sett den i salg her. Men ute i naturen er den jo flott. Strelitzia hadde vi som avskårne i blomsterbutikken. Håper du lykkes med pollineringen da 🙂
    Ha en fin dag!

  3. Takker for kommentarer.

    Martin, det hadde vært gøy å få frø. Da kunne jeg byttet dem i noe annet fint. 🙂 Jeg har ingen planer om å så dem selv. Tar altfor lang tid!

  4. Jeg fant noen frø av den hvite/blå Strelitza på Gran Canari for noen år siden. Mener frøene satt veldig godt gjemt inni «hylsteret» som blomsten kommer fra. Har du lett godt nok på plantene dine?

    • Muligens ikke. Skal dissekere restene når blomstene begynner å visne denne gangen! Takk for tips. Tror forresten jeg har skjønt hvor og hvordan de pollineres. 🙂

    • Urteaktige vekster, skulle det være. Stavefeil! Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. 🙂
      Den Strelitzia du nevner kalles S. nicolai. En annen. S. alba, er svært lik, men sjelden å finne. Jeg har ofte ønsket meg en S. nicolai, men den krever masse plass….

Legg igjen en kommentar

