Kontraster

Mandelblomstringen har holdt på i 3-4 uker, men enda er det mange vakre blomsterdekte trær igjen. Nederst i hagen kan jeg se over til naboen. Han har et lysrosa mandeltre (Prunus dulcis) som vokser ved siden av en fikenkaktus (Opuntia ficus-indica). Begge disse plantene er egentlig forvillede innvandrere her. Mandelen kom østfra, kaktusen fra vest. Men de har vokst her i århundrer og anses derfor som en del av floraen.

Da jeg stod og betraktet den muligens tilfeldige samplantingen i går, slo det meg plutselig at kontrasten mellom disse to vidt forskjellige plantene er ganske artig og spennende. Hvis naturen fikk bestemme ville aldri disse plantene ha møtt hverandre, aldri vokst i samme habitat. Det ser ganske sprøtt ut, synes jeg, men likevel veldig fint. Hva synes dere?

Det fortelles forresten en legende om mandeltreet her i Algarve. Den kan leses på hagegals hjemmeside.

God helg, kjære lesere!

14 thoughts on “Kontraster

  1. Utrolig flott kontrast! Og nå kom jeg på at vi skulle ha høytlesning av legenden. Det passer bra, for Veslemor ligger i sofakroken som ei våt skjorte, dakar.

  2. Mandeltrær er kjempefine! Skulle ønske de var herdige i Norge også… Kaktuser er også spennende planter. Vet noen hagegale som dyrker de ute i gunstige strøk her også.
    Ha en fin helg! 🙂

    • Jeg har sett kaktuser vokse ute hele året i Botanisk Hage. Og hvis jeg husker rett så viste Calypso bilder av en som blomstret i hans hage. Den hadde levd gjennom mange kalde vintre og var i utmerket form.

  3. Absolutt et spennende møte det der! Og jeg liker at vi slapp å vente de millioner av år det vil ta før kontinentalplatene flyter sammen 😀
    Vel eksotisk for min breddegrad, men samplantinger kan jo fint overføres til krukkehagene også. Tror ikke det er mange som har kaktus som ut-og-inn plante her på berget, men det ville vel kunne gå greit hos mange? I botanisk hage i Oslo prøver de nå ut en tilsvarende kaktus som helårsplante ute.
    Ha en super helg!

    • «… millioner av år…» – interessant og morsom betraktning! 😆
      Og jo, kaktuser kan fint brukes ute i Norge i den frostfrie årstiden, over hele landet. Mange tåler jo som nevnt også kuldegrader. Hvis sommeren er veldig våt bør de beskyttes mot regnet. De råtner raskt i søkkvåt jord. Egentlig er det litt rart at kaktuser, og også eksotiske sukkulenter, ikke brukes mer i sommernorges hager. Mange av dem har interessante former og farger, selv uten blomster. Av sukkulenter kan jeg nevne Aeonium, Echeveria, Kalanchoe, Crassula, Agave og Aloe. Men de krever jo en overvintringsplass…

Legg igjen en kommentar

