Stjernespor

Fotografering av himmellegemer kalles astrofotografering. Jeg har ikke optimalt utstyr, ei heller gode utendørs forhold for slik fotografering – lys fra byer og gatelykter fanges opp og forstyrrer resultatet. For et par kvelder siden prøvde jeg likevel. Om bildene ikke ble perfekte, så var det moro likevel. Her er et to eksempler.

Eksponeringen varte i 190 sekunder. Stjernene begynner allerede å lage stjernespor.

Neste bilde ble eksponert i 764 sekunder. Stjernesporene ble fine. Det gule lyset skyldes gatelyktene. Krysser fingrene for at strømmen går en klar og stille aften… 🙂
Hvorfor ikke forsøke selv? En ledig kveld med klarvær, et kamera med mulighet for langeksponering og et stødig stativ er i prinsippet alt som skal til. Ha en god dag!

9 thoughts on “Stjernespor

  1. Takk for hyggelig kommentar inne hos meg!
    Den Clematisen burde være en for din hage, den vil jo gjerne ha det en smule varmere om vinteren enn hva klimaet der jeg bor kan tilby..
    Jeg tror nok den i Norge vil ha sone H1-2.

  2. Flotte bilder! 😀 Ante ikke at stjernene beveger seg såpass fort over himmelen!
    Jeg regner med du har testet ut «Star Chart» applikasjonen som fås til smarttelefoner nå for tiden? Den viser hvilket stjernebilder som finnes på himmelen etter hvert som du beveger mobilen over den. Veldig flott applikasjon for en amatør stjernetitter som meg! 😀
    Jeg fikk forresten boken du anbefalte i posten for et par dager siden. Den kommer til å bli veldig flittig brukt! Ikke bare for middelhavsvekster, men den er jo et veldig flott oppslagsverk for planter her i norden også! 😀
    Mange takk for tipset Orchis!

    • Takk for tips om «Star Chart». Den skal straks kjøpes! 😀
      Ja, «Sunset’s Western Garden Book» kan benyttes i Norden også i og med at den dekker de nordlige delene av det vestlige USA, bl.a. Alaska.

  3. Kult. Godt du skriver på norsk om dine håp for strømleveransene, er ikke overbevist om at naboene dine vil bli like overbegeistret?
    Hihi!

Legg igjen en kommentar

