Polarfront på vidvanke

Jeg mener bestemt at polarfronter burde holde seg der de hører hjemme, altså i Norge og omegn. Det er direkte lumpent av dem å dra på sydenferie, slik som denne har gjort! Skulle noen savne en polarfront, så kan den taues hjem herfra. Jeg tilbyr slepetau vederlagsfritt. 🙂

Likevel har vi vært heldige sammenlignet med flere andre «sydenland» som har sett både snø og betraktelig lavere temperaturer enn vi fikk oppleve. Muligens kan vi rette en takk til Atlanterhavet som skyver mildere luft mot våre kyster? – det samme hav som gjør våre somrer til å holde ut. Vi har hatt noen netter med nattefrost, men den har vært lett og kortvarig, og ingen ubotelig skade har skjedd. I hagen var det -1,2 på det kaldeste. Temperaturen var under null kun en knapp times tid og ingen planter ble videre merket av det. I vårt private kuldehull på lillejordet derimot, falt det til -3,5. Bananplantene er ingen øyentrøst i disse dager, men med vårvarmen restaurerer de seg raskt. Jeg lærer iallfall mye om tropiske planters kuldetoleranse. Dessuten har det vært rikelig tid til peiskos. Men nu er det nok, synes jeg. I disse dager snur været sakte, men sikkert. Takk og lov for det!

Trass polarbesøket blomstrer fortsatt mye vakkert. Jeg lar disse skimrende middagsblomstene (Dorotheanthus bellidiformis) stå som symbol på bedre tider.
Ha gode dager!

9 thoughts on “Polarfront på vidvanke

    • 😆 Joda, jeg har ikke glemt hvor jeg kommer fra! 🙂 I den del av Finnmark jeg vokste opp har jeg sett snøfall i alle årets tolv måneder… Og dette var ved kysten!

  1. Her savnes absolutt ingen polarfront. Her har vi knapt sett minusgradene denne vinteren, og det er jo helt utrolig. I dag er været skikkelig guffent med regn, vind og noen haglbyger, men fortsatt er temperaturen på pluss. Måtte bare mildværet vare og våren komme tidlig.
    Polarfronter trenger vi ikke hverken her eller på dine breddegrader: Godt at det ikke ble noen ødeleggelser i hagen din av frosten da.

  2. Bra at det ikke ble store ødeleggelser hos deg. Har jo sett fjernsynsbilder av snøkaos i Romas gater. Her regner og blåser det i dag. Så nå tiner snøen og det er ikke meg imot.

  3. Jaja, det er vel bare et snev av rettferdighet at den kan bli kaldt i syden også 😉
    Godt at det ikke har blitt noen stor skade da, Her er det minus 1,5 nå, så det ligner jo nesten på det samme som hos deg. Jeg ønsker deg en fin uke med plussgrader! 🙂

  4. Været er underlig! I Norge er det relativt varmt mens det i Spania,helt ned til Madrid,er -grader,og da snakker vi om mange -grader.For to dager siden var det -13 i Madrid.På Mallorca og Ibiza ligger det 5cm.snø,men ingen vil innnrømme at vi har menneskeskapte klimaendringer.
    Har bodd 27 år på den spanske Solkysten men jeg har aldri opplevd at mine Hawairoser(Hibiscus)har frosset.Heldigvis!

    • Skulle gjerne bodd nærmere kysten, ja. Der er det frostfritt takket være havet. At 18 km unna kan utgjøre så stor forskjell. Men kysten har sine «minus» på andre vis. Ekstrem turisme f.eks…. Og for nær kysten er det salt i jorda. Det begrenser planteutvalget betraktelig.

      Leste at det hadde snødd på Mallorca og Ibiza. Merkelig! De er jo omgitt av havets «formildende omstendigheter». Og det er ikke første gang det snør der heller.

  5. Kuldefront høres ikke bra ut på dine kanter, da må det være godt med peis. Vi har en iskald nordavind i dag men heldigvis plussgrader.

    Flott bilde av Middagsblomstene, lenge til de blomstrer her…

Legg igjen en kommentar

