Simulert kjøtt

3 eller 4 år har gått, hvis jeg ikke husker feil. Trodde først det var blader og at planten hadde rotet med årstiden. Normalt hviler den om vinteren. Men etter noen uker viste det seg å være en knopp. Hele innretningen strekker seg 106 cm over pottejorda. Blomsterstanden alene utgjør 60 cm. Tro meg, alle rykter om dens stank er sanne! Det lukter virkelig råttent, omtrent som bedervet kjøtt, noe dens struktur også simulerer. Da jeg bar den ut av vinterhagen for avbildning, kom straks fluer flyvende. Nysgjerrigheten ledet meg til å stikke nesa nedi «gapet» dens i går, med det resultat at jeg følte meg hjemsøkt av stanken resten av dagen. Usj! Vakker vil jeg ikke kalle den, men svært interessant. Navnet er Amorphophallus konjac (syn. A. rivieri). Fornavnet Amorphophallus betyr deformert penis, om noen skulle lure. Mistenker at botanikerne moret seg da de navngav den. Den er forresten spiselig. Nyttig å vite i tilfelle hungersnød rammer oss.
God søndag!

13 thoughts on “Simulert kjøtt

  1. Joda, planten var virkelig flott på bildet, men beskrivelsen av stanken trekker inntrykket ned. Ikke noe inneplante det der nei.
    Ha en fortsatt fin søndag:-)

  2. Hehe, så en ville helst gi glipp av å få en bukett amorphophalli!
    Men hva er denne amorphoen egentlig? Pistillen? Og hvor sitter pollenbærerne?

    • Hva fallosen er godt for? Si det! Har søkt og lest litt. «Kølla» kalles en spadix og «kraven» kalles en spathe. Nederst på spadix sitter pistiller (fruktemner) og over dem pollenbærere. Sistnevnte synes som et hvitt felt på noen av bildene. Men hvorfor spadix må være så svær, kan man jo bare lure på. Kanskje det må til for å utvikle nok stank til å friste tilstrekkelig antall pollinatorer?

  3. Jeezzz! Utrolig stilig! Hva naturen kan by på?
    Men å se den som det navnet skal bety, er da forsyne meg omtrent like fantasifullt som Grand Teton-fjellene i USA…? (Gullgraverne kalte visstnok fjellrekka «store pup…» på fransk, og har man vært så lenge ute i gullgraverland at man klarer å få den spisse og forrevne fjellrekka til å gi slike assosiasjoner, da …
    😉

Legg igjen en kommentar

