Pengetre

Leste engang at den som opplever et pengetre i blomst skal bli rik. Hvis det menes i penger, så står jeg enda på venteliste. Men rik på andre vis er jeg. Har for eksempel rikelig med med planter…. 🙂

Pengetreet, Crassula ovata, kommer fra Sør-Afrika. For det første er det ikke et tre, men en sukkulent. For det andre, pengene er ikke gangbar mynt, om noen skulle forledes til å tro det. Pengetreet er en svært takknemlig og utholdende plante. Krever lite annet enn frostfrie omgivelser, veldrenert jord og rikelig med sol for å trives. De er ideelle i potter og overlever hele den lange, varme og tørre sommeren vår uten vann. Denne tilpasningen til ekstrem tørke kalles CAM – Crassulacean Acid Metabolism.

Vakre små stjerner

Kort og forhåpentligvis forståelig forklaring: De fleste planter åpner bladenes spalteåpninger (stomata) om dagen for å absorbere CO2 til fotosyntesen. Men CAM-planter åpner spalteåpningene om natten for å samle CO2. Nattens fangst lagres til dagen gryr og en brennende sol våkner med trussel om å forstøve alt organisk. Da lukkes spaltene for å forhindre vanntap. Med de lagrede reservene av CO2 kan plantene likevel utføre sin fotosyntese. I ekstrem og langvarig tørke kan de holde spaltene stengt døgnet rundt. Da resirkuleres CO2 og holder cellene friske og sunne, men plantene vil ikke kunne vokse. Imponerende tilpasning, ikke sant?

CAM-metabolisme finnes også hos andre planter. Eksempelvis orkidéen Vanilla planifolia, bregneslekten Pyrrosia og bromeliaden Tillandsia usneoides som Martin har skrevet om.

Crassula ovata finnes i forskjellige varianter. Jeg har den vanlige vist på bildene over. Dessuten har jeg en utgave med rødlige blader. Alle deler er mindre på den, både blad og blomster. Flott plante! Nesten som et lite bonsaitre.

Ha en god dag og et godt nytt år når det inntreffer om kort tid.

7 thoughts on “Pengetre

  1. Det er kjekt med sukkulenter. Crassula kan minne mye om Sedum som vi har her i landet. Jeg liker de godt for de tåler det meste. Godt nytt år til deg også! 🙂

  2. Akk og ve, jeg trodde det var nok å eie et pengetre for å bli rik! Mine har aldri blomstret, men siden jeg nylig kom over en som blomstret, skal jeg konsentrere meg litt.
    Alle kinesiske restauranter har pengetrær, ofte særlig store. I UK i hvert fall. Men de har jeg aldri sett i blomst heller..
    Flott info HP, takk for det, interessant å lese.

  3. Mitt pengetre er bare en liten pingle, så jeg blir nok aldri rik skal en gå etter det. Ikke tror jeg det er tenkt å belønne meg med blomster heller.
    Ønsker deg en fin og koselig nyttårshelg og et godt nytt hageår:-)

  4. Hei! Fascinerende å lese om det tørketålende pengetreet, takk for fakta! Jeg skulle gjerne hatt et sånn tre, men kan ikke by på nok sol. Kanskje i feriehagen, når planten tåler tørke burde det jo gå greit. Søsteren min har forresten et pengetre som har blomstret i flere sesonger nå, det er nok den vanlige sorten. Artig å se!
    Ønsker deg et flott nytt hageår!
    PS: Du vant forresten litt heder og ære i Skyggebalkongens førjulskonkurranse, hehe 😀

  5. Jeg har også et par C.ovata av den vanlige sorten.
    De er greie planter, og er ca 20 år gamle. Men blomster er det heller dårlig med.

    Jeg ønsker deg et strålende nytt år Orchis.

  6. Imponerende størrelse på pengetreet i ditt klima. Det er vel sjelden at det blomstrer, i allefall her hos oss.
    Gleder meg til å følge bloggen din videre i 2012.
    Ønsker deg et strålende nytt år!

Legg igjen en kommentar

