Bilderas på vintersolverv

Mørkere blir det ikke. I morges kl. 05:30 «snudde» sola. I følge en meteorologibok er jorda ca. 50 000 km nærmere sola nå enn når vi har sommer på denne siden av ekvator. På den sydlige halvkule er det derimot sommersolverv i dag. Siden jorda er så mye nærmere sola nå kunne man tro at sommeren syd for ekvator må være skrekkelig varm. Heldigvis for de som bor der så er ikke det tilfelle takket være fordelingen av landmasser og hav. Den sydlige halvkule har mer hav som absorberer varmen fra sola. Godt planlagt! 🙂

God planlegging er derimot ikke like åpenbart i min hage. Likevel blomstrer det rikelig. I går ettermiddag spaserte jeg en runde med kamera. Bildene under viser noe av det vi kan glede oss over midtvinters.

Nederst i hagen har vi murt en trapp som leder ned til bygdas gamle skolevei. Det er vår snarvei til lillejordet. For å stabilisere og hindre videre erosjon av skråningen, beplantet jeg den. Nå er den fullstendig gjengrodd og gleder forbipasserende med sine blide farger. Hvis noen undrer seg over hensikten med konstruksjonen på bildet til høyre, så er det bare en hjemmelaget installasjon for soloppvarming av bassenget.

Engletrompet og Plumbago ved trappa. Innimellom vokser vill blomkarse som snart vil blomstre

Thunbergia gregorii har overtatt store arealer og blomstrer det meste av året

Diverse annet….


Ønsker alle en gledelig bittelillejuleaften!

13 thoughts on “Bilderas på vintersolverv

  1. Herlig å se bilder av blomstrende planter ute på denne tiden av året. Her i Norge har vi det riktignok mye mildere enn vanlig for denne årstiden, men blomstringen er så definitivt over for i år. 😦
    De brugmansiaene dine var vakre! Mine døde desverre på grunn av den ekstremt varme og tørre sommeren vi har hatt i Spania i år, men jeg gir ikke opp og kommer nok til å forsøke meg igjen til våren. De er jo så flotte når de blomstrer! 😀
    Ha en riktig fin julefeiring Orchis!

    • Stein, det er lite sannsynlig at Brugmansia kan overleve en sommer i disse strøk helt uten vanning. Har lest at veletablerte planter kan tåle lang tørke, bl.a. ved å kaste bladene og gå inn i en slags dvale. Men blir tørken for lang (noe den alltid er her…) kan jeg ikke tro at de overlever, m.m. røttene har funnet veien ned til grunnvannet.

  2. Ikke bla så fort, mamma! Misunnelsen er ikke så sterk hos den oppvoksende slekt, nysgjerrigheten desto større! Og da hun fikk vite hvor stor en brugmansiablomst kan bli, tror jeg nesten hun konverterte fra rosegal et øyeblikk…
    God jul der sør!

  3. Herlig å bli bortskjemt med blomsterbilder fra hagen din 🙂

    Senna didymobotrya har jeg prøvd, og frøene spiret villig.
    De vokste voldsomt fort, men det ble ingen blomstring.
    Popcorn-cassiaen levde et par sesonger før de bare visnet ned og døde.

    • Dette er den andre jeg har. Den første vokste utrolig fort. Ble et lite tre på bare et par år. Så døde den plutselig. Mistenker at disse kan vokse seg ihjel hvis de står i for god jord og får for mye vann. Den andre plantet jeg i skrinn og ganske tørr jord. Der vokser den sakte, men ser sunn og sterk ut. Håper den lever leeenge!

Legg igjen en kommentar

