Keiserinnen

All den stund jeg er så godt i gang med adelig pjatt i bloggen min, presenterer jeg like godt denne noble pasjonsblomsten. Den bærer det kinkige navnet Passiflora x belotii ‘Imperatrice Eugenie’, men finnes også under andre navn. Er det ikke ofte slik med adelige, at de har intrikate og vidløftige navn? Klikk her om du ønsker å avsløre hennes multi-identiteter.

‘Keiserinne Eugenie’ er en krysning mellom P. alata og P. caerulea. Blomstene er litt større enn hos den kjente P. caerulea, og de dufter svakt. Hadde den i hagen et par år. Dessverre ønsket den lidenskapelige keiserinnen å bemektige seg større områder enn de jeg hadde forært henne. Rotskudd krøp under hagestier og dukket opp flere meter borte fra hennes keiserlige klatrestativ, dvs. pergolaen ved terrassen. Keiserinnen ble forvist til et hårdere liv på lillejordet, hvor hun må kjempe for føden i skrinnere jord. Det har temmet hennes temperament – enn så lenge…? Like fullt er hun feiende flott!

13 thoughts on “Keiserinnen

  1. Den var lekker Orchis! 😀
    Hun høres ut som en keiserinne med ambisjoner der hun sender ut sine underjordiske agenter for å underlegge seg stadig mer land, så navnet bærer hun jo med rette, både i eleganse og eietrang 😉
    Jeg har lurt på å plante en klatreplante på husets skyggeside i Spania. Vil en pasjonsplante være et alternativ, eller har du noen tips om hva som kunne trives i et slikt område?

    Ha en fortsatt riktig fin førjulstid Orchis!
    Her i Oslo har snøen forsvunnet, men regnet vasker jo gatene, så jeg får vel ikke lov å klage. Dessuten er det jo fint å tenke på at mer frostsarte planter i hagen har sluppet unna minst én måned vinter i år! 😀

    • Hei Stein!
      Pasjonsblomst i skygge er intet godt valg. Den vil blomstre lite eller ingenting. Klatreplanter liker vanligvis mye lys/sol. Det er ofte derfor de klatrer; de vil opp i lyset. Men noen takler et skyggefullt liv. Akebia quinata, Stephanotis floribunda (Lekker-Lekker-Lekker!!!) Rhoicissus capensis, Hoya carnosa, Hedera, x Fatshedera, Monstera og Epipremnum aureum. Sistnevnte er lite herdig, sier litteraturen, men jeg har gode resultater med den. Hvis det kommer til litt sol der eller at lys reflekteres fra omkringliggende lyse flater, kan du prøve Abutilon megapotamicum, Clerodendrum thomsoniae, C. x speciosum og C. ugandense.
      Lykke til!

      • Hei igjen Orchis! Tusen takk for mange veldig gode forslag! Jeg vil uten tvil forsøke å plante Stephanotis floribunda langs veggen! Den er jo fantastisk vakker! Jeg har faktisk en plante på kontoret mitt (på jobben). Den har vokst seg så stor at den nok er 5-6 meter lang nå. Jeg stusser den for å få stadig flere sidegrener, så den er overraskende tett og fin, er nøysom og har flott bladvekst, selv om den blomstrer relativt sjelden, sikkert fordi den aldri får sol. Skyggeveggen i Spania er egentlig ganske lys, med vandrende sol/skygge et par timer hver dag. Jeg har en plan om at det overflødige vannet fra aircondition anlegget vil bli ledet i slange ned til planten, så da vil den kanskje overleve sommeren der… 😉
        Ha en fortsatt riktig fin adventstid!
        😀

Legg igjen en kommentar

