Kongen igjen

New Dawn spurte i forrige innlegg hvor raskt kongepalmen vokser. Jeg ble nysgjerrig, og forsøkte å måle den i dag. Den grå stammen er 3 meter. Over der – crownshaft + blader – ser det ut til å være omtrent 3 meter til. Altså totalhøyde ca. 6 meter. Er det forresten noen som vet hva crownshaft kalles på norsk?

Takket være gamle bilder fant jeg ut at kongepalmen ble plantet 23. mai 2003. På lillejuleaften vil den ha stått her i 8 år og 7 måneder. Det betyr at den, i ren stammevekst (3 meter), har strekt seg ca. 35 cm pr. år. Bra vekstrate for en palme. Her er bilder fra 2003 og i dag. Mye har endret seg siden dengang.


Den høye, stusslige palmen til venstre på det midterste bildet er en Archontophoenix alexandra. Den døde dessverre. Min skyld, jeg var rimelig uvitende om palmers ønsker og krav på den tiden. Det er kostbart å kjøpe store palmer, så den ble erstattet av to små. Archontophoenix vokser også fort, og i dag er begge blitt staselige eksemplarer. Du ser dem i bakgrunnen på bildet tatt i dag.

Ha en fin uke!

7 thoughts on “Kongen igjen

  1. Du verden hvor den har vokst. Angående snødybde i Gausdal der jeg bor er fra 1 meter til 1,3 innenfor normalen. Jeg ønsker 50 cm dybde for maksimal beskyttelse av hagen. Det må til for overlevelsen her. Ha en god dag 🙂 Spådd mer snø i dag også.

  2. Crownshaft er vel op til deg Orchis. Når en googler «palmer + Norge», så står sidene til Haltepinken rett oppe. Og du har jo bare begynt.. ta sjansen og lag noe arbeid til språkrådet, da de skal vurdere ditt nye ord om noen år! 😉
    Kongen er nydelig. Har du dronningen også?

    • En riktig bra idé! Har du noen forslag? En direkte oversettelse kan bli litt rart – ja, t.o.m. underholdende! «Shaft» kan jo bety så mangt, har jeg funnet ut… 😉
      Jeg har ikke bare én dronning, men flere! De er billigere og lettere å finne, skjønner du… 😉 Søk på «queen palm». Kommer nok et innlegg om dronningene også med tid og stunder.

      • Hehe, ja, nei, pass på at du ikke bommer med oversettelsen! Så skal språkrådet ikke bli fornøyd..dvs, offisiellt..;)
        Jeg tør ikke foresla noe, for frykt at jeg bommer andre veien, men på samme måte. Men palmenorge trenger et palmeord da, det holder jo ikke med stilker og stammer. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

