Litt flora, litt fauna og en fullmåne

Det er vel for mye forlangt at noen skal vite hva denne heter? Det er en bromeliade av slekten Billbergia, men eksakt art vet jeg ikke. Flotte farger på disse epifyttene.

Denne sjarmerende lille planten har dukket opp i hagen helt av seg selv. Oxalis, ser jeg, mer vet jeg ikke. Den virker foreløpig beskjeden i spredningen, men med Oxalis vet man aldri. Plutselig går de amok i hagen. Antar at den har vært blindpassasjer i en plante fra et hagesenter.

Jeg hørte engang at edderkopper spinner nytt nett hver dag. Hvis så er tilfelle synes jeg virkelig at de kunne rive det gamle og ikke overlate det til husets og hagens eiere. Gammelt spindelvev er en uting. Edderkopper lik den på bildene under spinner stadig nett over gangveiene i hagen. Av og til glemmer jeg å se etter før jeg går inn i krattskogen min. Da hender det at jeg vræler mens hektisk utøver forbausende raske ben- og armbevegelser.

I dag er det fullmåne ifølge almanakken. Bildene under tok jeg i går kveld. Noen skyer drev inn og skapte ytterligere stemning. For få fram både måne og skyer testet jeg en kamerafunksjon som heter bracketing. Jeg er ikke dreven i bruk av bracketing, men synes resultatet ble tilfredsstillende. Har du ikke prøvd det, så kan det anbefales. Ganske snedig.
God helg, alle som stikker innom.

5 thoughts on “Litt flora, litt fauna og en fullmåne

  1. Nydelige bilder, og spesielt månebildene dine var så flotte! Jeg har også oxalis som går amok i hagen hver sommer. Jeg vet de fulgte med en hosta fra Nederland, så de er åpenbart blindpassasjerer ja. Ha en fin helg! 🙂

  2. Jeg la spesielt merke til bildet øverst til høyre.
    Det er akkurat sånn jeg håper å få se min Billbergia igjen.
    Ikke overraskende…….helt nydelig fotografert.

  3. Mange takk for alle gledelige kommentarer!

    Hei Frøya-Heidi! Månebildene ble tatt med Nikon D7000 og en Sigma teleobjektiv på 150-500 mm. Brukte stativ – et veldig solid og stødig et, fordi objektivet er så tungt. Brukte dessuten selvutløser for å hindre vibrasjoner. Fort gjort at det hele vibrerer litt idet man trykker ned utløseren. Men med selvutløser på 5 sekunder rekker det å roe seg før bildet tas.

Legg igjen en kommentar

