Juleforberedelser

Noen ganger kommer løsninger helt av seg selv. I dette øyeblikk står et esel parkert på veien inn til huset vårt. Første del av julekrybba er altså i boks. Mangler bare jesusbarnet, Maria og Josef, noen hyrder og engler, tre vise konger (fins det så mange egentlig?) og kanskje noe mer buskap. Låner av naboene om behovet melder seg. Dessuten har jeg kjøpt to julestjerner i riktig briljante farger, så snart kan jula bare komme. Glade jul! Ha en fin dag.


NB: Huset i bakgrunnen er ikke vårt. Vi bor noe mindre trekkfullt. 🙂

8 thoughts on “Juleforberedelser

  1. Så flott da! Ekte julekrybbe! 😀 -eller nesten… Blir nok litt mer forundret om du melder fra at en gravid kvinne ved navn Maria banker på døren deres 😀
    Den rosa julestjernen var forresten kjempeflott! Jeg ser de selger mye av dem her i Norge i år også. Jeg hadde en gang en julestjerne i hagen i Spania, men følte den ble så malplassert resten av året, så jeg fjernet den til slutt. En rosa variant derimot kunne nok passet mye bedre inn! 😉
    PS: Jeg har ikke ment å overse spørsmålet ditt på blogginlegget mitt. Jeg hadde blitt kjempeglad om du kunne fortelle meg hvorfor palmene mine ikke vokser, men foruten en Phoenix Canariensis ved inngangspartiet, så kommer de andre fra frø og jeg vet faktisk ikke hva de heter 😦
    De får en neve med blåkorn hver gang jeg kommer til Spania (altså 2-3 ganger i året). Jeg kjøper alltid noen sekker med kompostjord som jeg legger oppå bedene samtidig. Utover dette får de fint lite gjødsel og vann. Vi har jo mye Pinos som er fredet på eiendommen og jeg har lurt på om disse har noe med saken å gjøre- at de forsurer jorden med nålene el? Merkelig nok ser det ut til at hagens øvrige planter stort sett trives og ser ut til å ha det godt- også de som er plantet ved palmene..
    Ha en fortsatt riktig fin førjulstid! 🙂 Sol og varme høres forlokkende ut! Her fikk vi årets første snø nylig! 😦

  2. PS: Jorden på eiendommen er stort sett en blanding av god hagejord (Eiendommen er bygget på en gammel finca/jordbruksområde) og gulaktig leire. Jeg fyller alltid på alle bed med et tynt lag kompostjord iblandet grus og blåkorn når jeg kommer til Spania. Plantene får bare vann i de få ukene vi oppholder oss i landet. Ellers har vi ingen til å se til dem, men selv blomstrende planter ser ut til å takle dette, så jeg ville tro det samme gjelder for palmene? De bedene hvor palmene befinner seg ligger under noen store nåletrær (pinos) som skygger deler av dagen, så det kan jo være det blir litt for skyggefullt for dem? 😉
    Ha det bra så lenge Orchis! PS: Blomsten i logoen din- er det en Jacaranda?

    • Hei Stein, at en eller annen gravid Maria banker på døren vår er ikke helt usannsynlig. De fleste kvinner her heter jo Maria…. 🙂 Mange menn heter dessuten José (Josef) og en god del Jesus’er fins også, så dette åpner mange muligheter…. 😀

      Høres ut som jorda i din spanske hage er god. Likevel ville jeg forsøkt å gi palmene tilskudd av nitrogen, jern og mangan, evt. en blanding av mikronæringsstoffer. Spør om korrekt dosering der du kjøper. Produktene varierer. Du kan også spørre naboer i området. Ofte har folk hatt liknende problemer og kan gi gode råd. Tror ikke nåletrærne forsurer jorda og gjør den skadelig for palmer. Men i så tilfelle vil du ha stor sukess med Syagrus romanzoffiana, Archontophoenix alexandrae og A. cunninghamiana m.fl. De liker sur jordreaksjon, men bør få vann om sommeren. Du kan også sjekke den ville floraen. Hvis det vokser mange planter fra erteblomstfamilien, er det gjerne nitrogenfattig jord. De fleste storvokste palmer er solelskere (små arter liker gjerne skygge), og vokser ofte svært sakte i skygge. At de ikke får vann om sommeren bremser naturligvis også veksten. Deres del av Spania har nok også mindre nedbør enn vi har. Desto verre for plantene. Forresten mulig at jeg kjenner de palmene du ikke har navn på hvis jeg får se bilde av dem. Legg dem ut i bloggen din, eller mail meg om du vil. Mailadresse finner du «etset» inn i noen av bildene mine her i bloggen (har opplevd bildetyveri noen ganger).

      Blomsten i headeren er en Thunbergia grandiflora, svært voksevillig (!) slyngplante. Vurderer å fjerne den fra hagen – en vanskelig avgjørelse. Elsker de skjønne blomstene!

  3. Jaja, da er vel du godt i gang med juleferingen? 😉 De julestjernene var kjempefine. Har sett noen få sånne rundt her til salgs også. Her laver snøen ned i et rasende tempo, så julestemninger er i boks på disse breddegrader også… 😉

Legg igjen en kommentar

