Fremmed fugl

Godt skjult og godt beskyttet av palmens lange, skarpe bladtorner

For få uker siden oppdaget jeg et fuglerede inni kronen på dvergdaddelpalmen, Phoenix roebelenii, som står i forhagen, nær hoveddøra. Området er selvfølgelig ganske trafikkert, og de fugler som bygger der bør ikke frykte menneskelig nærvær.

I går klarte jeg endelig å ta et bilde av en av dem. De ser så eksotiske ut, som om de ikke helt hører til her. Ved nærmere undersøkelser fant jeg ut at de heter Estrilda astrild på latin og vatreastrild på norsk – snodige navn! Og de er innvandrere her, fremmede fugler, akkurat som jeg. Deres hjemsted er subsaharisk Afrika. Men denne fuglen er en populær burfugl, og rømte eksemplarer har etablert seg i naturen i mange deler av verden. Det antas at arten etablerte seg i Portugal på 60-tallet. Senere har den også spredd seg til Spania. Jeg kan ikke tro annet enn at dette er en trivelig innvandrer å ha. Integreringen ser ut til å ha gått så knirkefritt at selv innbitte Frp’ere ville vel tåle disse? 😛

Rett før solnedgang i går drysset knøttsmå fuglebarn ut av redets hull. En av dem slet med å komme på vingene. Bløthjertede meg forsøkte å hjelpe, men til ingen nytte. Overlot saken til foreldrene og naturen da mørket falt på. Håper på det beste!

Fortsatt god helg, og tvihold på hatten dere som har “Berit” på besøk. Måtte besøket bli kortvarig!

8 thoughts on “Fremmed fugl

  1. Siden jeg ikke er norsk, må jeg ofte sjekke ting du skriver om. Og når det handler om navn, er det veldig morsomt – og fristende – å fortsette å sjekke de, på alt slags språk. Denne fuglen har masse helt forskellige navn, men jeg synes at den nederlandske er et av de beste : «Lille St Helenefazan». Er ikke det søtt?

  2. Det var en nydelig fugl du har fått i hagen, en skjelden fugl som har valgt deg å flytte inn hos.deg.
    Flott headingbilde du har fått i bloggen din, nydelige blomster.

    God adventshelg til deg!

  3. «Berit» har blåst fra seg det verste, ser det ut til, og her hos oss har vi ikke hatt de helt store ødeleggelsene, verre ser det ut i Lofoten blant annet…
    Søte fugler dere har fått på besøk, det er så trivelig med litt dyre-og-fugleliv rundt huset!

  4. Mange takk for kommentarer!

    Island Monkey, kjempesøtt nederlandsk navn på fuglen – hvilken knøttliten «fasan»! 🙂 Det latinske navnet er underlig, men det forventer man jo av latinske navn. Men det norske er direkte stygt. Ser ut som en skrivefeil og høres ut som en talefeil….. 😉

    Torhild, godt dere slapp unna det verste av sinte «Berit»! For håpe hun ikke har noen bror eller søster som planlegger nytt besøk. Uvær er spennende, men det kan bli litt vel mye av og til.

    God søndag, folkens.

  5. Så fint det var en liten innvandrerfugl som slo seg til i palmen din! 😀
    Den ser ut som en liten sebrafink jeg en gang hadde i min barndostid 🙂
    Noen venner av oss fikk ikke en fullt så hyggelig nabo i et av sine palmetrær. Det viste seg nemlig at en hel rottefamilie hadde slått seg til oppi bladtornelaget! Nesten utrolig at de hadde bestemt seg for å klatre opp dit for å starte bo!?
    Når det gjelder egne palmer, så vet jeg ikke hva de skyldes, men de vokser nesten overhodet ikke i størrelse! Jeg aner ikke om det skyldes at jeg kanskje har kjøpt en dvergpalmevariant av en kanariapalme 😉 Stammen er tykk nok, men ikke mer enn drøye halvmeteren etter 10!!! år!
    Jeg bestilte forresten boken du anbefalte meg! 😀 Den er fortsatt ikke trykket, men jeg går likevel og venter spent på at den skal dumpe ned i postkassen min om et par måneders tid! 😉
    Ha en riktig fin uke!

  6. Hei Stein, og takk for koselig kommentar. Jeg ble engang advart mot at palmer tiltrekker rotter når de bærer frukt. Og det stemmer…. 😕 For få uker siden balanserte en rotte i kronen på Syagrus romanzoffiana, på jakt etter de søte og ganske velsmakende fruktene. Godt vi har rikelig med katter i nabolaget! 🙂
    Jeg ble nysgjerrig på hva som gjør at dine palmer ikke vokser. Send meg gjerne en PM og fortell hvilke palmer du har, hva slags jord de står i og hva slags gjødsel du bruker. Palmer, alt etter art, har ofte spesielle behov. Majoriteten av palmer behøver tilskudd av nitrogen, jern og mangan.
    Ha en finfin uke!

Legg igjen en kommentar

