Kneleregg

Det gikk flere år før jeg lærte hva de harde, ruglete klumpene er som jeg stadig finner festet på steiner, stoler, bord, bassengkanten, blomsterpotter osv. Helt tilfeldig kom jeg over et bilde på internett. Det er altså “eggekartongen” til knelere, kalt ootheca. I dag, ganske nylig, skulle jeg flytte en liten stein. Skvatt til da jeg så en kneler sitte på den. De pleier bli litt gretne hvis man forstyrrer dem, men denne forble helt rolig. Jeg lurte på om den var død, inntil jeg forsiktig snudde på steinen. Kneleren holdt på med familieforøkning, og brydde seg ikke en tøddel om mitt nærvær. I dag er altså første gang jeg har fått overvære selveste eggleggingen. Interessant! Er jeg riktig heldig får jeg kanskje oppleve klekkingen også.

8 thoughts on “Kneleregg

  1. Veldig flott da!
    En forretningsmulighet til altså Orchis: på den engelske wikien står det :
    «Organic gardeners who avoid pesticides may encourage mantises as a form of biological pest control. Tens of thousands of mantis egg cases are sold each year in some garden stores for this purpose.»

    Men pass deg, for disse sjarmørere skulle spise alt som rør seg..

    • Jeg synes det er moro å endre header innimellom. En «uvane» jeg har…. 🙂 Og helt riktig, det er en Thunbergia, en T. grandiflora. Synd å si, men jeg vurderer faktisk å fjerne den fra hagen. Den vokser meg over hodet…. 😕

Legg igjen en kommentar

