Palme påkaller oppmerksomhet

Butia capitata er en av de vakreste palmer man kan dyrke i tempererte strøk. Overlever 10 minusgrader, og er verdt et forsøk som hageplante i store deler Europa. Hjemland er Brasil, Argentina, Paraguay og Uruguay. Bladene er grasiøse, blågrå/blågrønne og buer seg elegant i tuppen. Den produserer store klaser med spiselige, søte, oransje frukter, som er gode til gelé, derav navnet jelly palm. Jeg misliker skjelven mat, men spiser fruktene som de er. De kan også gjæres til vin. Jeg mener det er enklest å kjøpe vin i butikken. Eller på bensinstasjonen, som også er vanlig i Portugal.

Her om dagen holdt jeg på i bakhagen. Hørte plutselig en lyd, noe som knitret, raslet, revnet… Kanskje det er mus eller fugler innimellom plantene, tenkte jeg. Beveget meg varsomt mot lyden. La merke til at blomsterknoppen på Butia hadde sprukket opp. Blomstene er omgitt av et hylsterblad, en såkalt spathe. Dette er som tykk, hard kartong. Mens jeg betraktet blomsten, kom lyden igjen. Da oppdaget jeg at det var hylsterbladet som revnet, åpnet seg et stykke til, nesten som en glidelås. Jeg har aldri vært vitne til noe lignende. Det gikk forbausende fort. Artig med planter som sier i fra når åpningsseremonien begynner.

Teppet går opp...

Skuespillerne tyter ut...

Forestillingen "Blomster & Bier" starter

Ha en salig søndag!

8 thoughts on “Palme påkaller oppmerksomhet

    • Det er oppfyllelsen av en drøm å kunne ha palmer i hagen, Har alltid elsket planter med STORE blader – og større blader en palmeblader skal man lete lenge etter.

  1. Så spennende å få se – og høre en blomst springe ut på palmen din! Her i Norge er det ikke mye utendørs som springer ut i blomst nå for tiden 😉 Ikke en gang frostroser. Vi har en sjeldent mild temperatur for årstiden, men hagesesongen er likevel helt over for min del 🙂
    Ha en riktig fin uke!

    • Ja, det var virkelig en merkverdig opplevelse å se og høre blomsten åpne seg. Gjett om jeg skal følge nøye med neste knopp! Jeg ser at det er mildt i Norge, og får håpe vinteren deres forblir mild. Vår også for den saks skyld. 🙂

  2. Hagen din må være et syn Orchis. Åsså nå……en måned før vintersolverv 🙂

    Men med mye vintergrønt i hagen,
    kan jeg også glede meg over «grønne lunger» om vinteren
    De tar gjerne litt tid før de vokser seg til.

    • Å ja, tenk at sola snart snur! Det ser jeg også fram til, selv om hagen og omgivelsenes irrgrønne frodighet ikke akkurat sender vinterfølelser inn i meg. 🙂

  3. Spennende greier du får oppleve, heldig er du. Nå om dagen overlever jeg på stearinlys, friske blomster på bordet og forventningen til jul. Tia etter jul orker jeg ikke forholde meg til akkurat nå, en dag om gangen sier nå jeg i disse småtriste tåkete høsttidene.

Legg igjen en kommentar

