Forblåst…

Palmesus......

Noen venner ringte fra Faro flyplass i går. De fortalte at den viltre vinden natt til mandag hadde ødelagt deler av taket på flyplassen. Nå er ikke portugiserne kjent som de mest dugelige i moderne byggeskikk, men likevel… Ser at vi var heldige sammenlignet med mange andre deler av landet. Bare litt vindbrekk, noen forflyttede hagemøbler, en knust potte og en hage som behøver å feies. 🙂

Nå er det stille etter stormen, og himmelen slipper en og annen solstråle gjennom. Loves mye sol og varme i kommende dager. Da gjetter jeg at naturen vil eksplodere i glinsende grønt.

9 thoughts on “Forblåst…

  1. Palmesus kan være så mangt ja… 😉 Godt at dere slapp lett fra det. Vind kan være skumle greier. Leste akkurat at vi i Norge er ikke godt nok forberedt på ekstremvær/nedbør som det bare blir mere av. Ikke noe hyggelig å tenke på det nei 😦
    He ellers en fin dag!

    • Ekstremvær er nok svært få land godt forberedt på, tror jeg. Her er flom et eller annet sted nesten hver vinter. Hele bydeler ligger under vann. Men de lærer aldri å bygge byer og bygninger slik at de er bedre sikret mot sånt. Når kuldebølgene kommer, holder folk på å fryse ihjel. Mange har elendige hus, ofte nesten uten noen form for oppvarming. Motsatt problem oppstår når hetebølgene kommer. Og slik fortsetter historien… 🙄

  2. Ja, det er vel et problem i de fleste land sånn sett. Her har vi i det minste hus som tåler kulde. Skjønner problemet i et land hvor det stort sett er varmt, for kulden er vel temmelig fraværende hos deg?

    • Om vinteren, særlig i januar-februar, kan nattetemp’en krype ned mot 0. En minus eller to er heller ikke uvanlig i innlandet. På riktig sure dager går heller ikke temp’en over +10. Selv i norske hus fyrer man når det blir så kaldt. Men som du skriver så er det sjelden ordentlig kaldt her. I fjellene og lengre nord derimot, er det verre. Det kan snø og mange steder faller det så lavt som -10 under ekstreme kuldebølger. Jeg fatter ikke hvordan de overlever inni sine kalde, uisolerte hus!

      På den annen side, i gamle dager, levde også nordmenn i kalde hus. Vikingene våknet sikkert med rim i skjegget om vinteren. 🙂 Folk var nok mer robuste før. Og her, i syd-Europa, finner man enda mange mennesker som bor under forhold som for oss moderne nordeuropeere er utenkelige. F.eks. våre gamle naboer på over 80 år. I mine øyne er deres hus ubeboelig. Det er trekkfullt, fuktig og rått. I de kaldeste periodene tipper jeg at de ikke har mer enn 10-12 grader inne. De sover med klærne på for å holde varmen. Og et dårlig isolert hus slipper også sommerheten fortere inn. De ser rimelig «kokte» ut om sommeren. Men til tross for dette, virker de svært så blide og fornøyde… 🙂

  3. Artig det du forteller om hvordan husene i Portugal er isolert. Her fyrer jeg i ovnen fra høsten til våren når det er 18-20 grader inne. Jeg er en frysepinn, og sitter ikke inne og fryser! 😉 Kanskje 10-12 grader inne ikke virker så kaldt når det er varmere ute. – 10 hørtes kaldt ut ja. Jeg er neppe av vikingslekt, for jeg er glad i varme både ute og inne. Likevel bor jeg i et land hvor det er fyringsesong 8 mnd. i året…;)

  4. En frysepinn er jeg også, Marit. Jeg vil helst ha +20 inne. Tro meg, 10-12 grader inne er kaldt. En gang da jeg var på besøk hos våre gamle naboer, måtte jeg si: «beklager jeg fryser, må gå UT og varme meg»….! De ble ikke fornærmet. Virket som en helt alminnelig og logisk ting å si. 🙂

    God helg, Tua og Marit.

Legg igjen en kommentar

