Artig møte 2

Har observert den i hagen flere ganger siden sist jeg skrev om den. I dag lå den på terrassen, rett foran stolen min, en liten meter fra mine arbeidsko. Løftet skoene på en tryggere plass etter at bildene var tatt. Slangen ålte seg deretter stillferdig ut i hagen igjen. Mulig den bare ville bli fotografert? Søt og pen, ja, men noe nærmere min private sfære enn dette, bør slanger helst ikke komme.

Har søkt litt, og den kan minne om en Coluber hippocrepis, Horseshoe Whip Snake.

11 thoughts on “Artig møte 2

  1. Hjelpe meg, er den giftig? Er veldig glad i dyrelivet i hagen, småfugler og ekorn og sånn, men er litt usikker på om dette hadde vært noe for meg.

    • Jeg kjenner utseende til de tre gifitige slangene her, og denne er ikke en av dem. Hvis det er en Horseshoe Whip Snake, er den t.o.m. regnet som et utmerket husdyr, en kjæleslange. Men jeg holder meg til katten! 😀

  2. Søt er vel å ta i, vel 😉 Men jeg syns den er fascinerende på en ekkel måte. Litt sånn som Jack Nicholson… 🙂

  3. Uææææ! Dette er ikke noe jeg vil møte i hagen. Nyttedyr eller ikke, slanger er det verste jeg vet, får fullstendig hetta….
    Ha en fin dag og slangefri dag:)

  4. Tusen takk for kommentarer.

    Rart det der med frykt for slanger, og også edderkopper. Leste litt om det. Virker som det er nedfelt i våre gener som en beskyttelsesmekanisme. I et forsøk ble folk vist diverse bilder. Slanger og edderkopper var blant det hjernen raskest kjente igjen og reagerte på. Jeg skvetter også når jeg oppdager dem. Men samtidig er fascinasjonen så stor at jeg bare MÅ se. For mitt eget vedkommende, tror jeg at store, hårete edderkopper gir mer grøsninger enn slanger. Uæh! 🙂

    Av alt som kryper og kravler her, vil jeg likvel si at flåtten er den farligste. Stille og nesten umerkelig kan den infisere folk og fe med svært ubehaglige plager. Grøsser når jeg ser dem også! 🙂 Så langt jeg vet, har jeg enda til gode å bli bitt av dem. Men fri og bevares så mange jeg har hatt krypende på meg. Fysj! Pleier ikke si at noe vesen i naturen er unødvendig, men flåtten mener jeg bestemt er et kryp uten hensikt – iallfall GOD hensikt! Dobbeltfysj! For å ikke skremme bort eventuelle ferierende, må jeg legge til at flått kommer man bare i kontakt med når man trasker i busk og kratt på landsbygda.

  5. Flåtten er farlig, og det er jo nok med en flått som overfører borelia.
    Men smittefaren er ikke så stor som man kan få inntrykk av.
    Media er seg selv lik.

    Jeg vet ikke hvor mange flåttbitt jeg har fått de siste årene.
    I år ca 20 bitt (jeg kom ut av tellinga). Totalt er det sikkert flere hundre.
    Jeg er like frisk fortsatt.

    • Dessuten må visstnok flåtten henge fast en stund (noen timer?) før den evt. overfører farlige virus. Det får den aldri sjans til hos meg…. Utfører regelmessig og nitid sjekking! 😀

  6. HU! jeg er ikke hysteriker når det gjelder orm/slanger, men jeg er nå likevel glad for at jeg ikke har slikt på terrassen. I fugen, til og med, skikkelig kamuflasje! Men vakker, det var den 😀

Legg igjen en kommentar

