Filletrompet

Engletrompeten, Brugmansia ‘Apricot Queen’, var overlesset av blomster, et syn som fryder meg hver gang det skjer. Og duften…. Aaahhh! Men akk, det tok brått slutt. I går blåste det opp til kuling. På få timer ble blomstene redusert til noe som mest ligner våte, slaskete filler. Hagelivet er hardt! 🙂

I motlyset fra en lav morgensol, gløder den.

Og nå………

Men den kommer heldigvis raskt tilbake. Om en drøy måned er ny blomsterprakt på plass igjen. Årsaken til at den ble så smadret, er nok blomstenes størrelse. De er omtrent dobbelt så store/lange som på andre varianter, og følgelig er skikkelig vindfang. Bare se her. De andre sortene jeg har tålte det mye bedre. Denne praktversjonen av en engletrompet kan jeg takke Trine for. Absolutt en favoritt blant mine trompeter.

11 thoughts on “Filletrompet

  1. Det var litt av et prakteksemplar av en engletrompet, utrolig flotte trompeter. Ikke så mye en kan gjøre når værgudene herjer, godt at den kommer snart igjen da.
    Jeg er nesten (bare nesten) misunnelig når jeg ser sånne prakteksemplar av disse plantene, for disse har jeg aldri fått dreisen på.

  2. Sørgelig når slikt skjer 😦 Men plantene har heldigvis en god evne til å reparere seg selv. Ser ut til at Apricot Queen trives bedre i ditt klima enn den gjør her hos meg. Min er liten og puslete, uten blomster i år.

  3. Utendørs blir det «filletrompeter» uansett hos meg.
    Men skikkelig fine er de store der.

    Du ga meg en idé med henvisningen til opphavet 😉
    Jeg må sette meg litt mere inn i hvordan blogger fungerer tror jeg.

  4. Imponerende størrelse på blomsten! Imponerende flott blomstring også. Det var et sørgelig syn etter uværet, men bra den kommer med nye blomster hos deg om en stund.

  5. Bra du fikk tatt bilde av den praktfulle blomstringen. En liten måned går da fort? Av mine trompeter har bare to tatt bryet med å blomstre denne begredelige sommeren, men det er da bedre enn ikkeno…

  6. Du verden for en flott trompet, å jøye meg for ei ulykke. Det skaper nok ikke bare ro med den hagingen, jeg har sovet 10 cm over madrassen nå i sommer pga elg. Andre marer som rir meg er lovnaden om en ny monstervinter. Akk, noen bekymringer er det jo, men utrolig mye glede også.

  7. Takk for hyggelige kommentarer. De arter og hybrider av engletrompeter som tåler klimaet her, er heldigvis villige planter som kommer seg raskt etter både uhell og uvær.

    • Takker, Randi. Lav morgen- eller kveldssol gir alltid så flotte farger. Forresten fascinerende å se hvordan farger endrer seg i løpet av en dag, med eller uten skyer, i tåke, dis osv.

Legg igjen en kommentar

