Ipomoea indica

Denne planten er et vakkert, innvandret ugress. Jeg slipper den aldri inn i hagen. Til det er den litt vel vital. Dens oppgave er å forskjønne en lyktestolpe på veien. Absolutt penere en grå betong. Blomstene endrer farge i løpet av dagen. Dagens ferske blomster er blå. Når det lir mot solnedgang blekner de gradvis mot en slags rosa eller rosalilla. Disse er fortsatt åpne idet nye blå springer ut neste morgen. I noen korte morgentimer kler den seg tofarget, inntil de rosa lukker seg og kun blått gjenstår.

 

8 thoughts on “Ipomoea indica

  1. Tenk om alt ugress var så vakkert som dette. Ja for at det er et ugress i sydligere egne har jeg fått med meg. leste et sted at Cobaea også er blitt et ugress, husker desverre ikke hvor det var, og faktisk var forbudt å så da det var fare for at det skulle spre seg enda mer. ( Eller er jeg helt på viddene her?)

  2. Gorgeous! Er den ettårig hos dere Orchis, eller overlever den vinteren? Og hvor lenge var det før den dekket lyktestolpen?

    • Den er flerårig og eviggrønn – såfremt vinteren er frostfri. Husker ikke helt hvor lenge det gikk før den dekket stolpen, men ikke mer enn et års tid. Vilter vekstkraft, vil jeg påstå. Den nærmer seg selve lampa på stolpen nå, og det bør jeg forhindre… Hvis ikke, blir det mørkt på veien. 🙂

  3. Dette er en jeg ikke har fått rot på. Kunne jo tenkt meg den som sommerplante hjemme. Har sett etter frø også, men det har vel ikke vært rett tid. Ser ut som den slår rot når den kryper på bakken.

    • Riktig, den roter seg når den kryper langs bakken. Av og til må jeg rive den løs fra veien slik at den ikke kryper over til naboeiendommen. Det var slike rotbiter jeg startet min med. Men frø har jeg aldri sett etter. Hvis jeg finner, skal du få! 🙂

Legg igjen en kommentar

