Livlig i dammen 2

Spaserte ned til dammen i dag igjen, med kamera. Denne gangen fraktet jeg med teleobjektiv og stativ. Hadde ingen håndfaste idéer om hva jeg ville fotografere, men noe dukker vanligvis opp. De sedvanlige øyenstikkerne surret rundt i hopetall. Frosker lå langs kanten i håp om at en flyvende godbit skulle komme uvørent nær – vips, så var det en øyenstikker mindre i verden. Imponerende hoppeferdigheter blant froskene. Sådan sprettenhet hadde vært hendig når man plukker frukt og fjerner spindelvev i taket, eller hvis man av en eller annen grunn forviller seg inn på en motorvei. Bare hopp over truende trafikk! Nok om det. Her er noe av det jeg fanget på den digitale bildebrikken i dag.

Atter en rød øyenstikker.

Nymphaea ‘Blue Beauty’. Selv om mitt forhold med dem er noen år gammelt, er jeg fortsatt fullstendig forgapt.

Så forsøkte jeg å fotografere øyenstikkere i parringsflukt. Resultatet ble forbausende bra.

Utsnitt av bildet over. Klikk for forstørring

Bildet over avslører hvordan de er koblet sammen i luften. Da jeg blåste det opp på PC’en, kunne jeg skimte at den som leder duoen hekter en klype i nakken på den bak. Interessant! Neppe et kurtisetriks som vil fungere blant folk flest – men ganske sikkert hos noen.

De to uferdige prinsene avbildet under, satt og glodde mens jeg tuklet med kamerautstyret. Mulig de ventet på skjebnekysset? For sikkerhets skyld droppet jeg det. Prinser har verden nok av, og til minimal nytte. Frosker er bedre. 🙂

5 thoughts on “Livlig i dammen 2

  1. De blå nøkkerosene fikk meg til å sikle her! De var utrolig vakre. Sånne skulle jeg ønske kunne trives her….Froskene var utrolig skjønne. Enig med deg at prinser er det nok av, og til minimal nytte. Jeg har også masse frosk her, dog ikke så lekre som dine grønne. Ha en fin dag!

  2. Øyestikkerne er noen kjempefine insekter. Se bare på det morsomme ansiktet og de flotte vingene. Froskeprinsene er også noen fine eksemplarer. Nydelig grønnfarge på de.
    Ha en fin mandag:)

Legg igjen en kommentar

