Palmemordet

Jeg har fortalt på Hagegal om det fremmede insektet som ødelegger palmer over store deler av verden. Interesserte, klikk her. Denne snutebillen ble for øvrig oppdaget i USA i fjor. Hvis den sprer seg like raskt der som her, tar det ikke lang tid før den har okkupert alle palmedyrkende områder fra nord til sør på det Amerikanske kontinent. Følgelig en formidabel katastrofe for alle som dyrker daddel-, sukker-, kokos-, oljepalmer m.fl. For meg, en enfoldig hagebruker, er det ikke snakk om de store økonomiske tapene. Palmene er jo kun til pryd, og de kostet ikke allverden. Dør de, så griner jeg og blir drama queen en stakket stund. Deretter reiser jeg til et hagesenter og kjøper en ny palme… 🙂

Vår uvenn Snutebilly, har foreløpig ingen riktig dyktige naturlige predatorer her. Tror nok naturen håndterer den saken med tid og stunder. Natur søker alltid balanse – uansett hvor mye vi mennesker prøver å skakkjøre den. I mellomtiden er det gledelig å oppdage at iallfall en og annen bille blir matnyttig for stedegne vesener . Enkelte edderkopper tar dem. Ganske festlig, faktisk. Edderkoppen er en brøkdel av størrelsen til billen. Gjetter at med en slik fangst, kan edderkoppen ligge og rape og fise i minst et år før den behøver jakte igjen. Og i går så jeg at små maur hadde angrepet en. Trodde først de bedrev partering av en død bille. Men neida, billen levde mens de delte den i passende porsjoner. Tok et bilde, men det ble ikke bra. Forholdene i deler av min hage er trange, og vanskelig tilgjengelig for fotograf med evt. utstyr. Viser likevel dette bildet.

 Ha en vakker dag!

4 thoughts on “Palmemordet

  1. Nothing like a bit of blood & gore to start the day! Det ser ekstremt festlig ut på maurbordet med billen da, håper den smaker mange flere. Har du prøvd dem selv ennå?

    • Ikke prøvd selv enda, men larvene er en delikatesse i Asia, og jeg liker jo asiatisk mat, så…..? 😉 Titt på denne videoen. Spol fram til ca. 5:00 om du ikke orker se hele. Nam!!! Og de sier at larvene er 80% protein. Burde være perfekt i lavkarbodiett. 🙂

  2. Perfekt lunsjunderholdning, takk for den. Han tar det nice & slow.
    Jo, han sier 80%, men det kan vel ikke stemme. «Dry matter», kanskje? Uanset, du sitter på en gullgruve. Er palmer vanskelig å formere? Du burde sette i gang, jeg ser store forretningsmuligheter (igjen!). Med mindre den beste oppskriften viser seg palmebillelarver med dadler. Da har du et problem..;)

  3. Trivelig at du nøt videoen med god apetitt. 🙂 Hvorvidt proteininnholdet er 80%, aner jeg ikke. Men de ser jo ganske benfrie ut, og noe må jo holde dem sammen. Kanskje det er protein? Vel, anatomi og fysiologi er ikke mitt fag.
    Palmer er rimelig lette å formere. Kunne du tenke deg å bli med i businessen? Du er god til å finne opp nye matretter, har jeg skjønt. Kanskje starte med en proteinshake? 😉

Legg igjen en kommentar

